Utjecaj izmjene zakona o radu nedjeljom na kupovne navike Hrvata

By Published On: 5 travnja, 2024Categories: Gospodarski trendoviTags:
Utjecaj izmjene zakona o radu nedjeljom na kupovne navike Hrvata

Tko smije raditi nedjeljom?

U srpnju 2023. godine donesena je izmjena Zakona o trgovini kojom je ograničen rad na 16 radnih nedjelja kroz godinu, što je utjecalo na kupovne navike Hrvata. Ova izmjena zaobišla je trgovine koje posluju u sklopu autobusnih i željezničkih kolodvora, zračnih, trajektnih i pomorskih luka, bolnica, benzinskih postaja, hotela te onih unutar kulturnih i vjerskih ustanova.

Prilika za prodaju namirnica koje nisu tipične za prodajno mjesto

Premda je novi zakon na snazi još od srpnja prošle godine, tek se od ove primjenjuje u potpunosti. Trgovci od početka godine moraju planirati svoje radne nedjelje kroz godinu.

Novonastala situacija stvorila je priliku trgovcima kojima je dozvoljen rad nedjeljom tijekom cijele godine da prošire svoj asortiman proizvoda. Primjerice, neke benzinske postaje počele su nedjeljom prodavati i kruh.

Jesu li neradne nedjelje promijenile kupovne navike Hrvata?

Agencija Valicon provela je online istraživanje na općoj populaciji građana tj. korisnika interneta u dobi od 18 do 75 godina, od 18. do 20. veljače 2024. godine.

Provedeno istraživanje pokazalo je da:

  • 62 % građana češće odlazi u trgovine radnim danom ili subotom nego nedjeljom
  • ovoj navici kupnje osnovnih namirnica sklonije su žene i osobe u dobi od 30 do 44 godine
  • svaki 3. građanin misli da zbog izmjene Zakona troši manje novca na kupnju osnovnih proizvoda za svakodnevnu upotrebu
  • oko ⅕ Hrvata ipak nedjeljom odlazi u kupnju u trgovinu koja taj dan radi, iako im nije najomiljenija ili najbliža
  • takvoj strategiji kupnje najskloniji su građani iz urbanih sredina te kupci u dobi 16-29 godina, odnosno, generacija Z i mlađi pripadnici Generacije Y
  • mlađi kupci generalno nisu skloni planiranju odlazaka u kupnju, za razliku od starijih kupaca

Je li izmjena zakona utjecala na online kupnju namirnica?

Samo 7 % građana zbog neradnih nedjelja češće naručuje namirnice online radnim danom ili subotom, što nije iznenađujuće jer većina građana i dalje preferira kupnju hrane i pića u fizičkim prodavaonicama.

Zadovoljstvo rasporedom rada trgovina

Provedena anketa pokazala je da:

  • 43 % Hrvata nije zadovoljno novim rasporedom rada trgovina nedjeljom
  • 36 % je zadovoljno
  • 22 % neutralno po tom pitanju

Novi raspored rada više se sviđa:

  • ženama
  • osobama u dobi od 45 do 59 godina
  • onima koji osnovne namirnice kupuju rijetko (jednom mjesečno ili rjeđe)

Novi raspored rada ne preferiraju:

  • muškarci
  • starije osobe u dobi od 60+ godina
  • kupci iz Istre i Primorja
  • osobe s visokim prihodima kućanstva
  • potrošači koji kupuju vrlo često (svakodnevno ili nekoliko puta tjedno)

Bi li željeli da se vrati stari raspored rada?

  • 43 % Hrvata bi željelo da radno vrijeme funkcionira po “starom” rasporedu rada
  • 34 % građana želi da trgovine funkcioniraju po “novom” rasporedu
  • 22 % građana je svejedno

Za vraćanje radne nedjelje u većoj su mjeri su:

  • osobe 60+ godina
  • potrošači koji često odlaze u kupnju namirnica za svakodnevnu upotrebu
  • 86 % onih kojima se postojeći model ne sviđa

Stvorene nove kupovne navike

Izmjenom u Zakonu o trgovini oblikovane su nove kupovne navike među Hrvatima pa svoju nekadašnju nedjeljnu kupnju osnovnih namirnica obavljaju ostalim radnim danima.

Međutim, svaki 5. Hrvat i dalje odlazi u trgovinu nedjeljom pa čak i kada je njegova preferirana trgovina zatvorena ili kada se otvorena trgovina ne nalazi u blizini.

Izvor:
Ja TRGOVAC (Objavljeno 15. ožujka 2024.)