Kao što se moglo i očekivati, inflacija je potaknula značajne promjene kupovnih navika potrošača. Rast cijena svih vrsta proizvoda, od hrane i pića pa sve do raznih ogrjevnih materijala i energenata natjerao je potrošače da promijene svoje ponašanje, razmišljanje, a sukladno tome i svoje kupovne navike. Tako sve veći broj građana kupuje na akcijama, dok se velik broj građana morao odreći i određenih proizvoda koji im nisu neophodni.
Koje smo navike promijenili zbog inflacije?
U ovakvim kriznim situacijama svi nastojimo pronaći nove načine kako bi što više uštedjeli, iako se to ponekad čini nemoguće. Cijene su svakim danom sve veće, a metode uštede sve manje učinkovite. Sve se više držimo isključivo proizvoda na akciji, makar morali otići u nekoliko različitih trgovina, dok se sve manje kupuju neprehrambeni proizvodi i razni impulzivni proizvodi, posebice one male čokoladice i žvakaće gume na blagajnama trgovina i benzinskim postajama koje su baš taj dan na akciji.
Ljudi su postali mnogo pažljiviji u odabiru proizvoda koje kupuju, provjeravajući cijene i kvalitetu kako bi dobili najbolju vrijednost za svoj novac. Jeftine marke proizvoda trgovačkih kuća postaju sve privlačnije, a količine kupnje sve sve više smanjuju pa ona velika obiteljska pakiranja proizvoda više ne izgledaju tako isplativo kao nekada.
Rast cijena proizvoda i emocionalno stanje građana
Izbjegavanje učinaka inflacije je nemoguće. Promjene u navikama mogu biti teške, ali su u teškim uvjetima poput ovih za većinu neizbježne.
Poskupljenja imaju dubok utjecaj na živote ljudi, uključujući i njihov emocionalni život. Osjećaji poput tjeskobe i stresa jako su izraženi u ovako teškim okolnostima. Zato postavljajte prioritete, potražite podršku od obitelji i prijatelja te nastojte pronaći načine za smanjenje troškova. Na taj način ćete se osjećati sigurnije te kao da imate više kontrole nad situacijom, kao da ste spremni na sve što dolazi te će vam pomoći u suočavanju s poskupljenjima.
Savjeti za smanjenje troškova
Najbolji je način za opstanak u razdoblju rastuće inflacije je vraćanje osnovama. Dobro razmotrite na što trošite svoj novac, napravite dugoročni plan štednje i eventualnih ulaganja te razmotrite načine za dodatno povećanje prihoda ukoliko je to potrebno.
Pronađite načine koji će vam omogućiti da smanjite svoje troškove. Iako je teško, odrecite se onoga što vam zaista ne treba. Kupujte samo ono što vam je neophodno, a pritom istražite jeftinije opcije te dostupne akcije.
Povećajte svoje prihode. Kratak razgovor sa šefom ili koji prekovremeni sat više mogu napraviti puno. Možete ukazati na višu inflaciju, kao i na svoj radni učinak te sve situacije kada ste se posebno istaknuli. Uvijek postoje i druge opcije za malu dodatnu zaradu kao što su prodaja onoga što ne koristite ili dodatni poslovi s fleksibilnim radnim vremenom.
Štedite, ali razmislite i o ulaganju. Razmislite o svom ponašanju u vezi s novcem i na što sve trošite, razradite plan ulaganja, bilo da je riječ o dionicama, obveznicama, fondovima, nekretninama ili robama.
I nemojte upasti u zamku impulzivne kupnje.
Impulzivna kupnja
Impulzivna kupnja je uobičajeno ponašanje među potrošačima. No, često dovodi do nepotrebnog trošenja, a kasnije i žaljenja. To uključuje sve ono što ste kupili bez prethodnog planiranja, iznenada. Uglavnom su to proizvodi koji se nalaze u blizini blagajne u trgovinama koji vam baš izgledaju kao da vam trebaju dok čekate u dugom redu, na benzinskim crpkama ili u trgovačkim ulicama. Proizvodi koji vam nisu ni bitni ni hitni.
Ali postoje načini koji vam mogu pomoći da obuzdate svoje impulzivne kupovne navike.
Napišite popis za kupnju s onim što zaista trebate i pridržavajte ga se. Dajte si razdoblje čekanja prije kupnje kako biste bili sigurni da je to zaista nešto što vam treba te da to nije impulzivna kupnja.
Postavite ograničenje potrošnje za sve proizvode koji mogu privući vašu pažnju. Odredite proračun i dopustiti sebi da svaki mjesec potrošite samo određenu količinu novca na nebitne stvari.
Ako zaista želite kupiti neki proizvod i smatrate da vam je potreban, najprije dobro istražite. Pogledajte cijene u većem broju trgovina koje prodaju taj proizvod, pregledajte dodatne usluge koje vam se nude te odaberite opciju koja je dugoročno najisplativija.
Trenutno je teško, ali razmišljajte pozitivno. Ostanite optimistični i razmišljajte o boljim danima koji će uskoro doći.
“Život se može razumjeti samo unatrag, ali mora se živjeti unaprijed.” ~ Søren Kierkegaard