Jeste li primijetili da se pakiranje kave, omekšivača za rublje ili hrane za bebe smanjilo, a cijena je ostala ista? To je šrinkflacija. U ovom članku saznajte više o ovoj nepoštenoj, ali posve legalnoj praksi zavaravanja potrošača, a saznajte i što je skimpflacija.

Šrinkflacija (shrinkflation)

Šrinkflacija je praksa smanjenja veličine, standarda ili težine proizvoda zadržavajući iste cijene.

U Južnoj Koreji već se poduzimaju mjere kako bi se ova praksa kontrolirala, dok se u Hrvatskoj i EU tek priča o tome. Šrinkflacija se primjenjuje u kategoriji kućanskih proizvoda, higijenskih proizvoda, ali i hrane za bebe.

Primjer šrinkflacije pepsi i toblerone

Je li šrinkflacija legalna?

Stručnjaci tvrde da je legalno smanjiti veličinu pakiranja ili gramažu, sve dok je na ambalaži naznačena gramaža. Međutim, rijetki su proizvodi koji nemaju istaknutu gramažu.

Prema rezultatima istraživanja eurozastupnice Biljane Borzan pokazalo se da je 94,5% hrvatskih građana primijetilo smanjenje količine ili težine proizvoda uz zadržavanje istih cijena.

Nadalje, 66% građana je primijetilo da je kvaliteta usluga za istu cijenu značajno pala. Jedna od praksi proizvođača koja je uočena jest zavaravanje ambalažom koja ostaje ista ili prividno iste veličine uz smanjenje gramaže proizvoda.

Primjeri šrinkflacije

  • kutija keksa zadržava istu veličinu od kada je sadržaj bio 500 grama
  • čašice za jogurte koje imaju gornji promjer s poklopcem iste veličine kao kada je bila 200 mL, uz sadržaj od 180 ml, no samo su malo uže
  • napolitanke jednog poznatog proizvođača prvobitno su bile 920 g, a sada su 840 g
  • omekšivači za rublje: prije su bili u pakiranju po litru, dok su sada 900 ili 850 ml
Primjer šrinkflacije pringles i m&m's

Šrinkflacija u svijetu

Njemačka

Najbolji primjer šrinkflacije u Njemačkoj je margarin Rama čije je pakiranje s 500 grama smanjeno na 400, čime je poskupio za 25%.

Francuska, Belgija, Mađarska

Države kao što su Francuska, Belgija i Mađarska pokušavaju se boriti protiv šrinkflacije kroz nacionalne zakone koji jasnije ukazuju potrošačima na promjene u gramaži i ambalaži proizvoda.

Južna Koreja

U Južnoj Koreji planiraju se regulirati prikrivena poskupljenja tako što će proizvođači i dobavljači hrane morati obavijestiti kupce o smanjenju pakiranja proizvoda koje nisu popraćene smanjenjem cijena.

Francuska

U Francuskoj je sredinom travnja ministarstvo financija obavijestilo trgovce da će morati informirati kupce o proizvodima čije je pakiranje smanjeno uz zadržavanje cijene. Od srpnja do rujna francuske maloprodajne tvrtke morat će informirati potrošače o prehrambenim i drugim proizvodima za široku potrošnju čija cijena ne prati smanjeno pakiranje.

Kome šrinkflacija uopće pogoduje?

Smanjenje pakiranja uz zadržavanje cijena pogoduje samo proizvođačima i trgovcima, dok potrošačima i vladama ne pogoduje. Takva praksa usporava potrošnju u vrijeme slabije kupovne moći kućanstava pod pritiskom visoke inflacije i troškova zaduživanja.

Kazne u Južnoj Koreji

Povjerenstvo za poštenu trgovinu (FTC) u Južnoj Koreji smatra ovakvu praksu nepoštenom te je najavilo da će početi naplaćivati kazne. Većina proizvođača prerađene hrane i kućanskih potrepština morat će tijekom 3 mjeseca etiketama upozoravati kupce na smanjeno pakiranje.

Skimpflacija

Osim šrinkflacije, na tržištu je prisutna i skimpflacija, odnosno, smanjenje kvalitete proizvoda uz zadržavanje iste cijene.

Primjerice, zamjena suncokretovog ulja lošijim uljem jer nije više bilo dostupno nakon početka rata u Ukrajini. Kada se ulje vratilo na tržište, nastavila se praksa korištenja jeftinije varijante. Jeftiniji sastojci u većini slučajeva znače da su i manje zdravi, koji u konačnici mogu imati štetne posljedice na ljudsko zdravlje.

Izvor:
Ja TRGOVAC (Objavljeno: 13. svibnja 2024.)