Sigurno ste se nekad susreli s osobom koja se predstavlja kao menadžer određenog poslovnog sektora, međutim njegovi odnosi sa zaposlenicima i njegove vještine ne odgovaraju jednom lideru. Zapravo u menadžeru ne trebate tražiti lidera jer to su dva potpuno različita pojma koja se vrlo često miješaju.
U čemu je razlika između lidera i menadžera?
Svi za sebe vole vjerovati kako su rođeni da budu lideri, prvi, oni čija riječ vrijedi i koja se prati. Međutim, vodstvo ili liderstvo nije nešto s čime se rađate (čast iznimkama) već vještine koje lidere krase stječu se vremenom, vježbom, iskustvom i edukacijom. Najveća razlika između lidera i menadžera jest u tome što ljudi slijede vođe, a menadžeri imaju ljude koji za njih rade. Postavlja se pitanje: isključuju li se lideri i menadžeri međusobno ili pak učeći jedni od drugih mogu postati profesionalci s vještinama i kvalitetama obje strane?
Menadžer
Menadžer je dio organizacije koji je odgovoran za obavljanje nekoliko funkcija upravljanja u tvrtki: planiranje, organiziranje, vođenje i supervizija.
Biti menadžer ne znači da istovremeno ne možete biti i vođa. Postati liderom moguće je međutim jedino ukoliko rukovodeće zadatke obavljate uz kontinuiranu suradnju, komunikaciju, motivaciju, poticanje i nadahnuće zaposlenika kako bi bili što produktivniji i ostvarili što bolje rezultate.
Nažalost, nisu svi menadžeri i lideri. Neki menadžeri imaju lošu komunikaciju i vodstvene vještine što dovodi do toga da zaposlenici obavljaju zadatke za menadžere samo iz razloga što to predstavlja njihovu dužnost, međutim nisu motivirani ili nadahnuti za izvršenje istih.
Glavni fokus menadžera je ispunjavanje zadanih organizacijskih ciljeva, te osim odgovornosti za izvršenje zadataka, imaju odgovornost i za postupke svojih podređenih.
Lider
Prva vidljiva razlika između lidera i menadžera je u upravljačkoj poziciji. Odnosno, lider ne mora biti na upravljačkoj poziciji niti autoritet u organizaciji da bi ga ljudi slijedili. Vođa može biti bilo tko, na bilo kojoj poziciji.
Za razliku od menadžera, koje zaposlenici slijede poradi dužnosti, lidere se slijedi zbog njihove osobnosti, karaktera, karizme i uvjerenja. Lider pokazuje visok stupanj motiviranosti i strasti prema poslu koje pokušava prenijeti i na ostatak tima. Jako je zainteresiran za razvoj svojih kolega, ali je i voljan pomoći im kako bi ostvarili svoje, a time vrlo često i organizacijske ciljeve. Jednostavnim rječnikom – lideri utječu na ljude i inspiriraju ih na djelovanje! I dok menadžeri imaju kratkoročne ciljeve, lideri imaju viziju i dugoročne ciljeve oko kojih okupljaju ljude.
Kao što smo već rekli, menadžeri najčešće nisu ujedno i lideri, no svi bi se složili da bi menadžeri zasigurno bili uspješniji u poslu ukoliko bi razvili vještine lidera. Stoga, ako ste menadžer koji nije siguran je li ujedno i vođa ili koji to pak želi postati, u nastavku pogledajte kojim vještinama morate ovladati:
- Način na koji zadajete zadatke
Umjesto: „želim da ovo učiniš i želim da to učiniš na sljedeći način..“
Recite: „imam sjajnu ideju koju vrlo lako možemo ostvariti ukoliko si voljan biti dio tima..“
- Način planiranja
Umjesto da detalje isplanirate sami te ih potom samo dostavite članovima tima, potrudite se da te iste članove tima okupite te im predstavite plan na sljedeći način: „imam super ideju koja će vam se sigurno svidjeti..“.
- Stav prema riziku
Umjesto da problem pokušate riješiti na najbrži i najisplativiji mogući način kako biste izbjegli rizik, preuzmite svi zajedno odgovornost te riskirajte ukoliko procijenite da bi vam se moglo isplatiti. Odlika menadžera je da rizik kontroliraju dok lideri riskiraju.
- Odnos prema članovima tima
Dajte članovima tima do znanja da su im vaša vrata uvijek otvorena ukoliko imaju bilo kakve nedoumice, probleme ili dileme jer lideri su svjesni da netko od članova tima ima ili može pronaći odgovore koji su potrebni. Lideri se također odupiru iskušenju da svojim ljudima govore što i kako trebaju napraviti.
- Lideri imaju viziju, menadžeri ciljeve
Vođe imaju sposobnost vidjeti mogućnosti pri čemu nadahnjuju i motiviraju svoj tim u ostvarenju te vizije, odnosno motiviraju ljude da postanu dijelom neke „veće priče“ jer su svjesni da timovi koji ujedine snage mogu postići više negoli pojedinci koji djeluju samostalno. Menadžeri su s druge strane usredotočeni na postavljanje, mjerenje i postizanje ciljeva. Oni nastoje imati situaciju pod kontrolom kako bi bili sigurni da ostvaraju ili možda čak premašuju svoje ciljeve.
- Status quo
Nemojte se zadovoljavati činjenicom da je nešto izvršeno bez većih nedostataka već uvijek gledajte možete li napraviti bolje, više, značajnije. Lideri dakle prihvaćaju i zagovaraju promjene znajući da promjene otvaraju mogućnosti za put naprijed. Menadžeri se najčeće pridržavaju onoga što zasigurno djeluje.
- Lideri stvaraju fanove, menadžeri imaju zaposlenike
Lideri imaju ljude koji ne samo da postaju njihovi fanovi, već gorljivi promotori koji im pomažu u izgradnji njihove marke i postizanju njihovih ciljeva. Ljudi iz njihova tima pomažu im povećati vidljivost i vjerodostojnost. Menadžeri s druge strane imaju osoblje koje slijedi upute i nastoji udovoljiti nadređenom.
Kao što se može zaključiti, postoji mnogo razlika između lidera/vođa i menadžera. I jedni i drugi u poslovanju su vrlo važni – a kad u istoj osobi pronađete obje osobine, to je kao da pogodite profesionalni jackpot. Bez obzira kako gledate na ovu karakterizaciju jednih i drugih, postoji nekoliko osobina koje svaki lider zasigurno posjeduje:
- Lider svojem timu daje slobodu djelovanja i razmišljanja
- Lideri su otvoreni i transparentni
- Lideri iz članova svojeg tima izvlači ono najbolje
- Lider preuzima odgovornost
- Lideri se nikad ne predaju, uvijek imaju viziju i backup plan ukoliko prvotni plan ne uspije
A vi? Jeste li više lider ili menadžer?