3009. 2024
Franšizno poslovanje
Unazad tri godine, u Hrvatskoj se povećalo tržište franšiza kao modela poslovanja, što je znak da se franšizno tržište polako konsolidira te postaje zanimljiv model poslovanja hrvatskim poduzetnicima.
Model franšiznog poslovanja primjenjiv je u širokom spektru djelatnosti za postojeće, ali i nove poduzetnike. Franšizno poslovanje ne zahtijeva velika početna ulaganja, a prisutna je i disperzija rizika između davatelja i primatelja franšize. Ključ uspjeha leži u suradnji pri razvoju poslovanja i brenda.
Trenutno stanje
U 2023. godini poslovalo je 248 franšiznih sustava na 4.500 lokacija zapošljavajući oko 20.000 radnika. Međutim, za franšizno poslovanje postoji puno veći potencijal od trenutnog stanja.
Predviđa se kako će se rast franšiznog poslovanja nastaviti i u budućnosti, što je počelo već sada unaprjeđenjem kvalitete ponude svojih sustava te izlaskom domaćih franšiza na inozemna tržišta. Neki od najpoznatijih hrvatskih franšiza su Tinker Lab, Muzej iluzija, Carwiz rent a car i Surf’n’fries.
Predviđanja franšiznog poslovanja za 2024. godinu
Analizu trenutnog stanja te buduće trendove razvoja franšiznog sektora u Hrvatskoj može se naći u “Croatia Franchise Report 2023.”. U izvješću se predviđa kako će u 2024. godini ključne biti tehnološke inovacije, automatizacija i umjetna inteligencija.
Očekuje se rast izvaninstitucionalnih edukacija za djecu i wellness sektora. Predviđa se rast domaćih i ulazak novih stranih franšiza, a sve veća svijest o održivosti otvara potencijal za nove franšize koje primjenjuju održive prakse.
Hrvatska u usporedbi s Mađarskom i Italijom
Uspoređujući Hrvatsku i neke od susjednih zemalja, dolazi se do saznanja kako Mađarska ima oko 300 franšiza, od kojih je 210 domaćih, a preostalih 90 stranih. U franšiznom poslovanju imaju oko 100.000 zaposlenih na ukupno 20.000 lokacija. Italija broji oko 1.000 franšiza od kojih je 960 domaćih, na 6.000 lokacija te zapošljava oko 200.000 ljudi.
Izvor:
Ja TRGOVAC (Objavljeno 24. siječnja 2024.)