FMCG industrija

Industrija robe široke potrošnje (FMCG) u posljednjih je godinu dana u istočnoj Europi zabilježila značajan rast, koji je izraženiji nego u zapadnoj Europi. Glavni razlog povećanja jest porast cijena u istočnoj Europi, a količinska prodaja pokazuje negativne stope rasta. No, količinska potrošnja trenutno je stabilna pa čak i viša u odnosu na ostatak istočne Europe, gdje je uglavnom negativna. Inflacija se u trećem kvartalu 2023. godine počela stabilizirati, međutim i dalje predstavlja značajan izazov za potrošače i kompanije. Potrošači velik dio novaca troše na privatne robne marke, a kupuju i u diskontnim kanalima.

Udio privatnih marki po zemljama

Udio privatnih marki u FMCG sektoru Sloveniji iznosi 36,6%, što predstavlja najveći udio među privatnim markama u FMCG sektoru među zemljama u Adriatik regiji i istočnoj Europi. U Hrvatskoj udio privatnih marki u prodaji iznosi 20,5% gdje je primijećen blagi pad vrijednosnog udjela u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, u Srbiji su privatne robne marke zabilježile veću stopu rasta u usporedbi s proizvodima poznatih brendova.

Kao posljedica inflacije, potrošači postaju sve oprezniji, a mijenjaju se i kupovne strategije. Najveći utjecaj na odabir marki imaju promocije, a kupci nisu lojalni pojedinim trgovinama, već ih mijenjaju ovisno o postojanju promocija. Kupnja potaknuta promocijama u Sloveniji čini 29 %, u Hrvatskoj 28 %, dok u Srbiji 36 %.

Stanje u Hrvatskoj

U Hrvatskoj je FMCG industrija u trećem kvartalu 2023. godine zabilježila rast od 17,4 % u odnosu na isto razdoblje 2022. godine. Prosječni rast prodaje veći je od prosjeka istočne Europe zbog povećanja cijena od 13,7 % u trećem kvartalu te rastu količinske prodaje od 3,7 %.

Najvišu vrijednosnu prodaju za vrijeme trećeg kvartala 2023. godine u usporedbi s istim kvartalom prošle godine postigle su sljedeće prehrambene kategorije:

  1. pivo
  2. svježe meso u rashladnom dijelu
  3. gotovi mesni proizvodi
  4. mineralna voda
  5. sir.

Pivo je doživjelo najveće povećanje cijena među prehrambenim kategorijama poskupljujući za 18,5 %.

Analizirajući neprehrambene kategorije proizvoda u trećem kvartalu 2023. godine, pokazano je kako najveći udio u prodaji imaju:

  1. deterdženti za rublje
  2. toaletni papir
  3. dezodoransi
  4. gelovi za tuširanje
  5. kuhinjski ubrusi.

Postotak prodaje dezodoransa porastao je za 13,4 % s obzirom na treći kvartal 2022. Porasla je i prodaja gelova za tuširanje i toaletnog papira, a prodane količine drugih vodećih kategorija su se smanjile.

Analizirajući cijenu, pokazano je kako su deterdženti za rublje poskupjeli za 17,7%, što predstavlja najveće poskupljenje u kategoriji neprehrambenih proizvoda. Svi prodajni kanali u Hrvatskoj imali su rast vrijednosne prodaje na MAT razini koji je bio viši od 10% u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Najveći rast zabilježen je u kanalu drogerija s postotkom od 22,9%, a kiosci i diskonteri imali su najniže stope rasta. Male i srednje trgovine mješovitom robom i kiosci smanjili su broj prodavaonica za 2 % u 2023. godini u odnosu na 2022.

5 vodećih proizvođača zabilježilo je rast vrijednosne prodaje od 14,4 % što je niže od rasta cjelokupne FMCG industrije koji je iznosio 17,4 % tijekom posljednjih 12 mjeseci zaključno s rujnom 2023.

Slično se događa i kod proizvoda privatnih robnih marki koji imaju stopu rasta nešto višu od 16 %. U Hrvatskoj privatne robne marke imaju udio od 20,5 % na MAT razini (ruj 2023). Manji proizvođači stimuliraju rast FMCG-a jer imaju višu stopu rasta od cjelokupne FMCG industrije.

Stanje u Srbiji

Ukupna prodaja u FMCG je u Srbiji u trećem kvartalu 2023. godine u odnosu na isto razdoblje godinu rasnije porasla za 16,4 %. Kategorije prehrambenih i neprehrambenih proizvoda zabilježile su povećanje prodaje, ali kategorije prehrambenih proizvoda rasle su višom stopom.

Najprodavanije prehrambene kategorije u trećem kvartalu 2023. godine bile su:

  1. pivo
  2. bezalkoholna pića
  3. gotovi mesni proizvodi
  4. sladoled
  5. kava.

Količinska prodaja piva je u trećem kvartalu 2023. godine porasla za više od 12,9 % u usporedbi s istim razdobljem 2022. godine. Najveći rast cijene, od 29,5% zabilježen je kod kategorije sladoleda.

Tijekom trećeg kvartala 2023. u usporedbi s istim razdobljem 2022. godine, najprodavanije kategorije neprehrambenih proizvoda po vrijednosti su bile:

  1. deterdženti za rublje
  2. toaletni papir
  3. omekšivači tkanina
  4. dezodoransi
  5. dječje pelene.

Najveći porast cijene, od 31,2% imala je kategorija deterdženta i omekšivača od 20,5 %. Sve vrste prodajnih kanala u Srbiji zabilježili su rast vrijednosne prodaje na MAT razini (tj. u 12 mjeseci do kraja rujna 2023). Najveći rast vrijednosti prodaje bio je u kanalu diskontera koji je porastao za 30,9 %. Tijekom 2023. godine broj diskontnih prodavaonica povećao se za 12 %.

FMCG industrija u Srbiji zabilježila je rast od 18,7 % na MAT razini u usporedbi s prethodnom godinom. Rast privatnih marki iznosi 26,1% čime nadmašuju cjelokupni rast FMCG industrije, a tržišni udio privatnih marki iznosi 13,2 %.

Stanje u Sloveniji

Slovenija ima manji rast FMCG industrije u usporedbi s drugim zemljama u Adriatik regiji. U trećem kvartalu 2023. nominalni rast iznosio je 11,3 %, u odnosu na godinu ranije. Prisutan je pozitivan rast prodaje od 1,5 % u trećem kvartalu 2023.

U trećem kvartalu 2023. najveća vrijednosna prodaja zabilježena je u sljedećim prehrambenim kategorijama:

  1. pivo
  2. mesni proizvodi u rashladnom dijelu
  3. svježe meso u rashladnom dijelu
  4. sir
  5. čokoladni proizvodi.

Čokoladni proizvodi imali su najveće poskupljenje,14,1 %. S druge strane, među kategorijama neprehrambenih proizvoda u 2023. godini u odnosu na 2022., najprodavanije kategorije bile su:

  1. proizvodi od papira
  2. deterdženti za rublje
  3. sredstva za pranje posuđa
  4. dezodoransi
  5. pasta za zube.

Dezodoransi, s udjelom od 6,7% zabilježili su najveći porast prodaje, a proizvodi od papira i paste za zube doživjeli su pad prodaje u istom promatranom razdoblju.

Što se tiče kanala prodaje, svi kanali ostvarili su vrijednosni rast na MAT razini (zaključno s rujnom 2023), a najviše se ističe kanal drogerija s porastom od 16,5 %.

Izvor:
Ja TRGOVAC (Objavljeno: 11. siječnja 2024.)