Hrvatska se trenutno nalazi u vrlo povoljnom razdoblju za logistiku. Odnedavno je dio TEN-T koridora što znači da preko Hrvatske prolaze 4 ključna europska koridora. Ovo je vrlo značajno jer Europska unija raspolaže s 26 milijardi eura za unaprjeđenje infrastrukture, izgradnju terminala, željeznica i cjelokupnog sustava podrške.

Nadalje, dobar vjetar u leđa za logistiku predstavlja i ulazak Hrvatske u Schengen, koji hrvatskim skladišno-logističkim tvrtkama otvara priliku postati regionalnim distribucijskim centrima, a ne samo nacionalnim.

Obilježja lanaca opskrbe u 2024. godini

Predviđa se da će 2024. godinu obilježiti nekoliko faktora. Prvo, dogodit će se stabilizacija nakon koronavirusa i dvije godine od početka ratnih zbivanja u Ukrajini. Međutim, sigurno će biti novih nestabilnosti zbog trenutnih napada na kontejnerske i tankerske isporuke u Crvenom moru.

Hrvatska je trenutno pod utjecajem pozitivnih čimbenika što je vidljivo kroz cijene interkontinentalnog i lokalnog transporta koje više ne osciliraju kao prije pa sudionici u lancu mogu predvidjeti troškove i ostale elemente poslovnog modela.

Fokus se sada prebacuje na povećanje efikasnosti uvođenjem novih tehnologija i pripreme za postupno premještanje proizvodnih kapaciteta s Dalekog istoka natrag u Europu.

Na globalnom tržištu situacija se već sada malo izmijenila zbog napada hutista na brodove koji plove Crvenim morem. Njihovi napadi stvaraju velike poremećaje, a prostor Crvenog mora predstavlja tzv. žilu kucavicu o kojoj ovisi globalna ekonomija.

Važnost Sueskog kanala

Preko Sueskog kanala svaki dan prosječno prođe 50-60 brodova, odnosno 19.000 brodova godišnje, a to čini oko 30% globalnog kontejnerskog prometa. Zbog napada Hutista na brodove, mnoge logističke kompanije preusmjeravaju svoje brodove na alternativne pravce.

Cijena robe široke potrošnje dominantno ovisi o cijeni transporta, odnosno blizini proizvodnje. Pozitivna je činjenica da se većina takve robe proizvodi u Europi pa se cijene za sada neće mijenjati. Međutim, dugoročno gledano ako se situacija ne primiri i dođe u pitanje opskrba sirovina, tada će osim dalekoistočnih proizvoda, koji samo djelomično ulaze u kategoriju široke potrošnje, može poremetiti i njihova cijena.

Brojni brodari trenutno izbjegavaju ploviti Crvenim morem pa idu duljom rutom koja povećava njihove troškove kao što su gorivo i vrijeme putovanja.

Problem radnika i digitalizacija

Jedan od ključnih problema logistike predstavlja pronalazak i zadržavanje radne snage u svim segmentima, od djelatnika u skladištima, vozača kamiona, djelatnika u lukama pa sve do djelatnika na transportnim terminalima na zračnim lukama.

No, bez obzira na izazove, industrija bilježi pozitivne pomake. U nadolazećem razdoblju možemo očekivati digitalizaciju dobrog djela poslovanja, čime će se djelomično riješiti problemi radne snage. Osim toga, uvest će se autonomna inteligencija i roboti.

Inflacija i trenutna geopolitička situacija imaju značajan utjecaj i na nabavu pa je potrebno nešto poduzeti po tom pitanju. Za uspješnu nabavu potrebno je povesti računa o implementaciji održivosti, razvoju kompetencija i transformaciji procesa.

Implementacija održivosti u nabavi mora biti u skladu s ESG kriterijima. Održivost nije jeftina, ali donosi mnogo prednosti u poslovanju. Osim toga, potrebno je fokusirati se na dugoročne poslovne odnose, neprestano pratiti trendove i educirati se te raditi na digitalizaciji poslovanja.

Održivo poslovanje

U narednim godinama održivo poslovanje postat će imperativ poslovanja. Europska unija mogla bi zahtijevati da novi kamioni imaju nultu emisiju CO₂ počevši od 2040. godine. Odgovornost dionika u lancu opskrbe će se minimizirani. Ekološki utjecaj prijevoza, poticanje održive inovacije, osiguranje sigurnih i etičkih radnih uvjeta, uz pridržavanje visokih standarda kvalitete i transparentnosti.

Primjer održivog poslovanja logističko-distributivnog centra cargo-partner

Da logističko-distributivni centar cargo-partner posluje održivo, pokazuje činjenica kako posjeduju ISO 9001 certifikat i 14001 HACCP. Osim toga, posjeduje AEO-F (customs and security) certifikat najvišeg ranga koji izdaje Carinska uprava RH. Osim toga, primjenjuje sveobuhvatnu CSR (Corporate Social Responsibility) strategiju koja se temelji na ekološkoj, ekonomskoj i društvenoj održivosti, što uključuje i postavljanje solarnih panela na skladišnom prostoru.

U 2023. godini instalirali su fotonaponski sustav s 1192 panela na krov i Logističkog centra u Ljubljani. Sustav bi trebao proizvoditi 575 MWh energije godišnje, čime će se pokriti 34% energetske potrošnje cargo-partnera u Sloveniji.

Solarna će elektrana godišnje uštedjeti 146 tona CO₂, što odgovara sadnji 6.698 stabala. Društvena odgovornost za ovo poduzeće predstavlja obvezu stvaranja održivih poboljšanja izvan nacionalnih i kulturnih granica, a industrija pokazuje spremnost na tehnološki napredak i prilagodbu, posebno u kontekstu održivosti i digitalizacije.

Izvor:
Ja TRGOVAC (Objavljeno: 26. veljače 2024.)