Nova pravila u poslovnom svijetu

Novogodišnja noć koja će značiti prekretnicu između 2020. i 2021. godine bila je, vjerujemo, najpriželjkivanija noć novog doba. Značila je zatvaranje poglavlja čije stranice su ispisane pandemijom, zabranama, novim pravilima, socijalnom distancom, gubitkom radnih mjesta itd. Međutim, hoće li 2021. godina samim time što nije „2020.“ donijeti bolje sutra? Odgovor je – vrlo vjerojatno neće. Međutim ono što će donijeti zasigurno su nova pravila u poslovanju kao i nove trendove

Futurist Bernard Marr za Forbes je sastavio popis ključnih trendova i smjernica kako bi pripremio sebe, ali i druge na poslovanje u novim uvjetima.

Rad od kuće kao standard

Jesu li uredi i dalje najproduktivnije radno mjesto i trebaju li povodom toga poduzeća preispitati svoje poslovne modele pitanje je koje si tvrtke, nakon koronakrize, redovno postavljaju.

U hrvatskom društvu ustaljeno je razmišljanje kako rad od kuće podrazumjeva zabušavanje, odnosno „nerad o kuće“. I dok bi se jedni s time složili, drugi se snažno zalažu za takvu vrstu rada. Upravo zbog toga u 2021. godini tvrtke bi trebale razmisliti o pružanju mogućnosti odabira zaposlenicima žele li raditi iz udubnosti vlastitog doma ili pak iz ureda.

P.S. postoji niz načina kako provjeriti prakticiraju li zaposlenici rad ili nerad od doma.

Podaci kao sredstvo

Količina podataka kojima tvrtke barataju posljednjih je nekoliko godina naglo narasla. Kompanije koje najbolje razumiju potrebe svojih kupaca one su koje donose najoptimalnije odluke, a sve to zahvaljujući iskorištavanju podataka o ciljanoj publici. Kompanije moraju zaštititi svoje podatke baš kao i bilo koju drugu imovinu. Pismenost zaposlenika o podacima vrlo je važna komponenta koju moraju preispitati. To također zahtjeva ulaganje u sisteme koji mogu efikasno i kvalitetno obraditi, analizirati i arhivirati protok podataka u organizaciji.

Inovacija poslovnog modela

U 2021. godini svaki poslovođa mora razmisliti o tome što i kako nudi kupcima te kako posao napreduje. Industrije poput ugostiteljstva i event-managementa u 2020. godinu bile su primorane u potpunosti transformirati način poslovanja. Tvrtke koje u ovakvoj globalnoj situaciji napreduju vrlo vjerojatno su one koje su brzo reagirale na promjene. I iako su tvrtke uvijek trebale razmišljati o, i biti u toku s, promjenama na tržištu, u 2021. godini prilagodba poslovnog modela bit će važnija no ikada.

Primjer su restorani koji su u svoje usluge uvrstili i dostavu na kućna vrata ili pak dućani koji su na svoj web integrirali web shop.

Automatizacija

Poslovni trend koji je već započeo, a koji će u 2021. potpuno procvasti je automatizacija. Tvrtke će sve više procjenjivati procese i područja na kojima im nije potrebna radna snaga, odnosno na kojima ne daju nikakvu istinsku, dodatnu vrijednost. Već je bilo dosta pomaka u ovom smjeru; od skladišta, opskrbnih lanaca, autonomnih vozila, kamiona i brodova pa do chatbotova koji automatski preuzimaju upite za korisničku pomoć. Očekivanja su da će računala i pametni roboti obavljati sve više poslova umjesto ljudi.

Decentralizirane financije

Ekonomska previranja kao posljedica COVID-19 pandemije aktualna su i dalje na tržištu kapitala. Izazov je to za tvrtke koje žele prikupiti kapital za širenje ili pokretanje novog posla. Decentralizirano financirenje stoga je novi trend u prikupljanju novca i to kroz: crowdfunding, blockchain tehnologije i sl. Predviđa se da će takav način financiranja biti u porastu u 2021. godini.

Virtualna sučelja

Pronalaženje novih načina pružanja usluga kupcima koji tijekom pandemije nisu ulazili u prodavaonice nekim tvrtkama ključno je za održavanje posla na životu. Stoga su neke od njih počele razmišljati o tome kako neke usluge mogu pružiti u digitalnim oblicima koristeći tehnologiju kao što je virtualna ili proširena stavrnost te mješovita stvarnost. Kako bi se ljudi potaknuli na pridržavanje mjera da ostanu kod kuće, tvrtke su omogućile korištenje virtualnih avatara za „isprobavanje“ šminke, naočala i odjeće.

Prelazak s globalnog na lokalno

2020. godina donijela je mnogo razloga zbog kojeg se sve više umjesto globalnog, razmišlja lokalno. COVID-19 poremetio je međunarodne lance opskrbe, napetosti između SAD-a i Kine rastu, izglasan je i proveden Brexit. Kompanije su počele preispitivati način nabave i prodaje svoje robe jer bi im međunarodna previranja mogla poremetiti planove i poslovanje. Lokaliziranje prodaje i proizvodnje, navodi Marr, privlačni su i za podizanje ekološke svijesti.

Svrsishodno i smisleno

Mlađe generacije sve više žele raditi u tvrtkama koje imaju stvarno značenje i u kojima se mogu povezati sa svrhom. Trend je da imamo više svrhe i smisla u našim poslovima. Kompanije koje nemaju jasnu ili smislenu svrhu borit će se i za privlačenje talentirane radne snage i kupaca istovremeno.

Održivost

Održivost je pitanje koje se sve češće proteže u poslovnom svijetu. Kompanije prepoznaju kako bi ekološka kriza mogla više i od same pandemije naštetiti svijetu, stoga svaka kompanija treba preispitati poslovanje, utjecaj na životnu sredinu kao i proizvode i usluge koje pruža.

Društveni angažman

Tijekom pandemije, brendovi su se oslanjali na interakciju sa svojim postojećim i potencijalnim kupcima na društvenim mrežama. 2021. godine predviđa se velik pomak prema autentičnijoj prisutnosti na društvenim mrežama i onoj kojoj stručnjaci za odnose s medijima manje pažnje posvećuju, npr. stvarni izgled kompanije iza kulisa. Uz to će u vašoj industriji biti angažirani influenceri i mikro-influenceri, odnosno ključni ljudi koji vode razgovore i stupaju u direktan kontakt s vašim kupcima.