Različite tvrtke, industrije i vlade u određenoj mjeri sudjeluju u greenwashingu. Dok svijet nastavlja raditi na smanjenju emisija ugljičnog dioksida i borbi protiv klimatskih promjena, sve je više tvrtki kojima se lakše pretvarati da su zelene nego da stvarno ulažu napore za održive promjene.

Greenwashing je sve češći u svakodnevnom poslovanju, a za greenwashing se optužuju tvrtke koje lažno tvrde da su ekološki prihvatljivije nego što uistinu jesu. Postoji podjednako u malim i velikim tvrtkama, ali utjecaj je isti. Time također narušavaju povjerenje svojih kupaca i negativno utječu na okoliš. Kako bismo se bolje borili protiv klimatskih dezinformacija, potrebno je ispitati i razumjeti neke od najistaknutijih primjera.

HSBC Banka

HSBC je reklamirao shemu sadnje drveća i svoj plan nulte potrošnje ne priznajući da istodobno financira projekte fosilnih goriva. Banka se obvezala smanjiti svoju izloženost financiranju termo ugljena za najmanje 25% do 2025., ali je još uvijek jedan od najvećih svjetskih podupiratelja projekata fosilnih goriva.

Japan

Japanska vlada predstavila je plan o trošenju 27,9 milijardi jena na subvencije za dva pilot projekta koji imaju za cilj spaljivanje najmanje 50% amonijaka s ugljenom u elektranama do 2029. No, ovakav plan uopće ne može učinkovito smanjiti emisije. Izgaranje amonijaka možda ne proizvodi ugljični dioksid, ali zato emitira dušikov oksid, snažan klimatski agitant. 

Australija

Australija je predstavila plan od milijardu australskih dolara za očuvanje Velikog koraljnog grebena, a zapravo pokušala “ozeleniti” ili sakriti golema ulaganja zemlje u sektor fosilnih goriva.

KLM Aviokompanija

KLM je prozvan zbog reklamne kampanje koja daje pogrešan dojam o održivosti njezinih letova i planova za smanjenje utjecaja na klimu. Kampanja “Fly responsibly” tvrdila je da je zrakoplovna kompanija na putu da postigne nultu neto emisiju do 2050. i da planira koristiti održivo gorivo i električne zrakoplove od 2035. Ali, zrakoplovna se industrija ne može dekarbonizirati bez smanjenja učestalosti zračnog putovanja.

United Airlines

Marketinška poruka na stranici United Airlinesa navodi kako potrošači mogu smanjiti emisije svojih letova kupnjom ugljičnih kredita koji zatim financiraju rad na zaštiti okoliša namijenjen smanjenju emisija stakleničkih plinova, kao što je pošumljavanje. No, dokazano je da kompenzacije ugljika ne smanjuju emisije stakleničkih plinova uzrokovane letenjem.  

Coca-Cola

Globalna tvrtka za proizvodnju pića reklamira se kao održiva i ekološki prihvatljiva, a istodobno je najveći zagađivač plastikom na svijetu. Coca-Cola navodi razne eko slogane kojima insinuira kako tvrtka pazi na okoliš. Jedna kampanja čak nosi naziv “Svijet bez otpada”, a u isto vrijeme gdje god pogledate, plastična boca Coca-Cole uništava okoliš.

FIFA

Svjetsko prvenstvo u nogometu 2022. u Katru oglašavano je kao prvi ugljično neutralni turnir u povijesti natjecanja. Izračuni koji su korišteni da bi se događaj činio ugljično neutralnim zanemaruju neke glavne izvore emisija, a krediti koji se trenutno kupuju za njihovu kompenzaciju imaju nisku razinu ekološkog integriteta, što znači da je malo vjerojatno da će koristiti klimi.

Walmart

Walmart je oglašavao desetak tekstilnih proizvoda od rajona kao da su od bambusa te tvrdili da su proizvodi od “bambusa” izrađeni korištenjem ekološki prihvatljivih procesa. Međutim, istina je da pretvaranje bambusa u rajon zahtijeva upotrebu otrovnih kemikalija i rezultira opasnim zagađivačima.

McDonalds

Od nezdravog jelovnika (predstavljanog kao zdravim kroz mnoge kampanje), do raznih drugih greenwashing kampanja. Od otvaranja net-zero restorana u Ujedinjenom Kraljevstvu do iznošenja lažnih tvrdnji o kanadskom mesu iz održivih izvora. Lažno reklamiranje proizvoda kao “sigurnih” i “održivih” kada pakiranje proizvoda sadrži toksične kemikalije nesigurne za ljude i štetne za okoliš.

Deutche Bank

DWS je optužen da je u godišnjem izvješću za 2020. lažno tvrdio da je više od polovice imovine tvrtke od 900 milijardi dolara uloženo prema kriterijima zaštite okoliša, društva i upravljanja.

Michelin

Michelin se reklamirao i obvezao kako će zasaditi kaučukovce kako bi se ponovno ozelenilo 90.000 hektara zemlje uništene ilegalnom sječom u Indoneziji 2015. Projekt je hvaljen kao glavni projekt za održivost, ali projekt, financiran s 95 milijuna američkih dolara, zapravo je monokulturna plantaža prirodnog kaučuka koja je zamijenila tisuće hektara orangutana, tigrova i staništa slonova.

H&M

H&M je optužen da je pokušao prevariti svoje ekološki osviještene potrošače spremne platiti više za zelene proizvode iz asortimana odjeće koji je sadržavao ekološke tablice rezultata. Cilj tablice rezultata bio je obavijestiti potrošača o tome koliko je neki artikl održiv. No optuženi su za krivotvorenje informacija koje nisu u skladu s temeljnim podacima.

The Ocean Cleanup

Napori nizozemske tvrtke da uklone plastiku iz Velikog pacifičkog smeća dovedeni su u pitanje kada su slike smeća koje su navodno sakupili izgledale previše čiste da bi bile istinite. No tvrde da je smeće došlo iz dijela oceana siromašnog nutrijentima.

WWF-Singapore

Skupina za zaštitu okoliša našla se optuženom za greenwashing kada je rekla da će se plastično smeće koje su prikupili volonteri koristiti za “čistu energiju”, iako je to još uvijek proizvod na bazi fosilnih goriva koji se zagrijava za energiju.

Unilever

Unilever stavlja svoje ime na mnoge planove za smanjenje plastičnog onečišćenja, ali pokazalo se da lobira kod vlada zemalja u razvoju protiv zabrane vrećica za jednokratnu upotrebu koje koristi za prodaju proizvoda u siromašnijim zemljama.

Više informacija možete pronaći u članku dostupnom na linku.