3009. 2024
Održana je 5. konferencija o online prodaji na kojoj su predstavljeni rezultati provedenog istraživanja o navikama hrvatskih kupaca. Rezultati su pokazali kako online prodaja konstantno raste i danas zauzima 13% udjela u ukupnoj maloprodaji Hrvatske.
Europski trendovi okrenuli su se bržoj, produktivnijoj i ekološki osvještenijoj dostavi. Zbog toga, velik izazov predstavljat će ostvarenje cilja da transport postane klimatski neutralan do 2050. godine.
Hrvatska pošta trenutno zauzima 25% hrvatskog tržišta paketne dostave, a 75% hrvatskih potrošača kupuje online. Pandemija je utjecala na rast broja korisnika i promjenu potrošačkih navika u cjelini.
Rezultati istraživanja
DPD Croatia proveo je e-shopper barometar na velikom broju europskih tržišta. Istraživanje je uključivalo 36 000 intervjua pri čemu je na svakom pojedinom tržištu sudjelovalo između 800 i 1.500 ispitanika.
Rezultati istraživanja pokazali su kako ¾ Hrvata kupuje online, od čega njih 40% to čini redovito.
Poslovno okruženje snažno se mijenja, a na navike potrošača najviše je utjecala pandemija koja je određene trendove ubrzala za najmanje 5 godina. Broj online kupaca u Hrvatskoj porastao je sa 68% na 75%. Udio redovitih kupaca iznosi 40%, što je blizu europskog prosjeka koji iznosi 45%. Redovni kupci realiziraju 84% svih kupnji, a Hrvatska se s 13% udjela online trgovine u ukupnoj maloprodaji u Hrvatskoj približava europskom prosjeku od 15,4%.
Žene čine 62% svih online kupaca, a praktičnost kupnje online je vrlo visoko na listi prioriteta. Najviše se kupuju moda, obuća i kozmetika. 77% ispitanika reklo je da im online kupnja štedi vrijeme i novac te smanjuje razinu stresa.
Zanimljivo je i kako Hrvati više od prosjeka istražuju ponude i popuste tražeći povoljniju ponudu te 68% hrvatskih online kupaca kupuje na stranim web stranicama, a najčešće su to web trgovine iz Kine, Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva.
Sigurnost plaćanja online
Pandemija je snažno utjecala na razvoj web trgovine. No, napravljeni su i značajni koraci prema naprijed. Sindrom prve kupovine govori o tome da kada kupac obavi prvu online kupnju, vjerojatno će je ponoviti i s vremenom steći naviku kupovine preko interneta.
Međutim, jedan od najvećih problema s kojima se suočavaju web trgovci, ali i logističari, je što kupci i dalje uglavnom biraju plaćanje pouzećem odnosno prilikom preuzimanja robe, iako kartično plaćanje postaje sve popularnije od kada su kupci počeli koristiti online wallete poput KEKS Paya i Aircasha.
Jedan od ključnih aspekata na kojem treba raditi cijela e-commerce zajednica je podizanje razine povjerenja kod online kupaca na čemu trebaju raditi svi dionici ovog sektora. Jedan od korisnih alata koji tome može pomoći je isticanje oznake povjerenja, kao što su Trusted Shop, koju izdaje udruga eCommerce Hrvatska za sve svoje članove koji ne krše pravila eCommerce Kodeksa ponašanja.
Paketomati i prekogranična prodaja
Jedan od današnjih popularnih trendova je sve veći udio dostava na pickup point lokacijama i paketomata te se očekuje daljnji rast online trgovine. Kako bi se online kupce dodatno motiviralo za odabir paketomata kao opcije te tako bi se ubrzao cijeli proces dostave, dostava na paketomate trebala bi imati nižu cijenu od dostave na kućnu adresu. U tom dijelu važno je surađivati s trgovcima kako bi se ostvarili benefiti za sve jer istraživanja pokazuju kako se tako štedi vrijeme, kupac je zadovoljan te se čak 85% kupaca vraća i ponovno kupuje na web shopu.
Kriteriji važni za razvoj e-trgovine
Kvaliteta, fleksibilnost i brzina dostave tri su kriterija označena kao ključni za daljnji razvoj e-trgovine. Također, web shopovi bi trebali imati jasniju i transparentniju komunikaciju prema krajnjim korisnicima. Kao odgovor na navike domaćih kupaca koji preferiraju plaćanje pouzećem, logistički operateri su najavili da će njihovi dostavljači u sve većem postotku biti opremljeni POS uređajima kako bi prilikom dostave mogli provoditi kartičnu naplatu od kupaca.
Problem hrvatskih trgovaca
Hrvatski trgovci previše su fokusirani na domaće tržište i na zemlje u okruženju te zbog toga propuštaju ponuditi svoje proizvode na šire europsko ili svjetsko tržište. Čak 55% europskih kupaca kupuje na web shopovima sa sjedištem u EU-u. Ovdje postoji veliki neiskorišteni potencijal i za hrvatske web trgovce.
Izvor:
Ja TRGOVAC (Objavljeno: 2. listopada 2023.)