Ambalaža proizvoda
Koliko Vas je barem jednom pomislilo: “Neću uzeti ovaj šampon, ova bočica mi ne izgleda kvalitetno.” ili “Kutija ovih keksa ne izgleda baš dobro, sigurno nisu fini i imaju previše šećera.”, a sve to bez da zapravo znate kakav je proizvod i bez da ste primjerice pročitali sastav. Sve samo na prvi pogled na ambalažu.
Ovo samo pokazuje kako je ambalaža izrazito bitan element svakog proizvoda. Osim što ima svoju svrhu kao zaštita samog proizvoda, ona je prvi element koji potrošači vide na proizvodu, ovo što privuče pažnju ili odbija potrošača.
Ambalaža ima moć da ispriča priču proizvoda, a za to ni ne mora koristiti riječi. Sam izgled ambalaže može pričati priču o proizvodu.
Može čak i odrediti uspjeh nekog proizvoda na tržištu. Ako ambalaža nije u stanju privući potrošače i stvoriti neku osnovnu zainteresiranost za proizvod, a kamoli poticaj na kupnju ili emocionalnu vezu s proizvodom, tada ambalaža više šteti proizvodu, nego što mu pomaže, a to znači da posao vezan uz ambalažu nije dobro odrađen.
Ali, ambalaža nije tu samo zato da bi bila lijepa i privukla pažnju. Ona mora i pružati važne informacije o proizvodu.
Svaki proizvod je drugačiji, po nečemu poseban te se po tome želi istaknuti na tržištu. Zbog toga je i ambalaža svakog proizvoda različita i po nečemu posebna.
Kod odabira ambalaže i dizajna, bitno je razmisliti o kakvom se proizvodu radi te kakva bi mu ambalaža i dizajn najbolje odgovarali, kao i o kojoj marki se radi te kakvu priču ona nastoji ispričati svojim potrošačima.
Danas je sve većem broju potrošača veoma važan održivi aspekt ambalaže, odnosno od kakvih je materijala napravljena, je li štetna za okoliš te može li se reciklirati.
A što sve ambalaža mora imati kako bi ona bila potpuna, sve ono što proizvodu treba i sve ono što potrošači žele?
Što ambalaža mora imati da bi bila potpuna?
Funkcionalnost
Osnovna svrha ambalaže je naravno zaštita samog proizvoda. Ali, danas je funkcija ambalaže prerasla osnovno i postala puno više, sredstvo privlačenja i alat za prikazivanje proizvoda na najbolji mogući način.
Bez obzira o tome kakvu smo ambalažu odabrali za svoj proizvod, kakav smo inovativan i kreativan dizajn osmislili, ambalaža i dalje mora biti dovoljno jednostavna tako da potrošač može lako doći do samog proizvoda te da ga lako može spremiti i prenijeti s mjesta na mjesto. Drugim riječima, ambalaža ne bi trebala biti nešto glomazno i nespretno.
Informiranost
Ali, kao što je već istaknuto, ambalaža ne služi samo kao lijepi omot oko proizvodi koji će zapeti za oko potrošača. Ona mora služiti i kao izvor bitnih informacija o proizvodu kako bi potrošači znali što točno kupuju.
Danas potrošači traže sve više informacija i sve više detalja o proizvodima, neki su potaknuti sve većem broju alergena koji se pojavljuju, a drugi pak nekim osobnim preferencijama. Tako danas sve veći broj proizvoda ima oznake koje upućuju da je proizvod prikladan za vegane, da nije testiran na životinjama, da je u potpunosti od prirodnih sastojaka, da je ekološki uzgojeno i razne druge oznake s potrošačima bitnim informacijama koje će utjecati na donošenje odluke o kupnji tog proizvoda.
Branding
Ambalaža, naravno, mora biti i povezana s markom proizvoda. Marka je osnovni element diferencijacije proizvoda na tržištu pa stoga ona mora biti jasno naznačena na samoj ambalaži proizvoda. Time se nastoji postići preferencija potrošača prema određenim proizvodima zbog njihove preferencije marke pod čijim imenom se proizvod prodaje.
Marke potrošačima pridaju određeni osjećaj veće vrijednosti proizvoda, a konzistentnost dizajna ambalaže među različitim proizvodima pod istom markom može omogućiti veću lojalnost potrošača prema toj marki.
Vidljivost
Danas u trgovinama na svakoj polici postoji velik broj različitih proizvoda i različitih marki. Ambalaža tu ima zadaću omogućiti da se baš Vaš proizvod i baš Vaša marka istaknu u svoj toj gomili proizvoda.
Trendovi se sve brže mijenjaju, a vidljivost u prodavaonici je od presudne važnosti, posebice kada se radi o impulzivnim proizvodima. Zbog toga velik broj poduzeća često radi redizajn proizvoda i ambalaže kako bi ostao u trendu te kako bi novim i svježim izgledom privukao potrošače.
Održivost
Kao što smo već spomenuli, danas je održivost ambalaže izrazito bitan element za potrošače koji postaju sve svjesniji negativnog utjecaja na okoliš te nastoje kupovati proizvode koji potiču ekološki prihvatljivije prakse.
Iz tog razloga, sve veći broj poduzeća koristi kartonsku ambalažu ili biorazgradivu ambalažu, a plastiku nastoje koristiti u što manjoj količini i to samo u onim segmentima u kojima je to za sada i dalje neophodno, s tim da onda nastoje koristiti recikliranu plastiku te potaknuti potrošače svojih proizvoda da prikladno odvoje ambalažu.
“Ambalaža može biti kazalište, može stvoriti priču.” ~ Steve Jobs