3009. 2024
Dizajn i ambalaža predstavljaju ključnu komponentu koja pomaže kupcima pri donošenju odluka o kupnji proizvoda, kada su u nedoumici.
Sve osvješteniji kupci, velika ponuda, rastuća inflacija, razlozi su zbog koji je proizvođačima od presudne važnosti doprijeti do svijesti kupca i privući ih da iz obilja proizvoda odaberu baš njegov.
U procesu odlučivanja o kupnji, upravo ambalaža tj. pakiranje ponekad presudi u korist jednog izbora. Nije zanemariv niti njen ekonomski aspekt, ima li se na umu kako je vrijednost tržišta pakiranja u FMCG industriji u 2022. iznosila 363,8 milijardi dolara, a do 2028. Godine bi prema procjenama mogla doseći 512 milijardi dolara.
Dizajn i ambalaža – ključan alat za komunikaciju i privlačenje pažnje
Dizajneri danas u kreativni proces uključuju sve više kriterija. U posljednje vrijeme unosi se minimalizam, smanjuje se broj boja, premaza i dekora, a u trendu su i ekologija, recikliranje te pametna i funkcionalna ambalaža. Mnogi od navedenih trendova samo su marketinški alat, ali potrošač je kralj pa mu proizvođači nastoje dati ono što želi, a pobjednik je na kraju onaj čiji proizvod završi u košarici.
Zadatak ambalaže je biti zaštitnik od vanjskih utjecaja, očuvati njegova svojstva i osigurati mu siguran transport, a na kraju može biti i podloga za kreativnu likovnost.
Prije kreiranja dizajna ambalaže, potrebno je znati u kojoj će se tehnici tiskati ambalaža te koji će se materijal koristiti za izradu, kako bi se maksimalno iskoristile mogućnosti pojedinih tehnika. Na dizajnersko rješenje u kasnijim fazama razvoja ambalaže značajno utječe količina podataka i propisanih oznaka koji se na njoj moraju naći jer danas mnogi proizvodi imaju deklaracije na više jezika, odnosno za više tržišta.
S vremena na vrijeme potreban je redizajn ambalaže jer su dizajn i ambalaža prvo što kupci vide kod proizvoda te su snažan alat za komunikaciju i privlačenje pažnje. Jedna od inovacija u posljednje vrijeme su spojeni čepovi na bocama. Procjenjuje se da će oko 300 tona plastičnih čepova završiti na recikliranju umjesto u okolišu.
Kružno gospodarstvo
Važno je naglasiti usmjerenje cijelog procesa prema kružnom gospodarstvu u čijem je kontekstu prikupljanje i uporaba ambalaže jedna od ključnih poluga. Upravo je u tijeku donošenje novog Pravilnika o ambalaži i otpadnoj ambalaži, koji bi taj sustav trebao prilagoditi trenutku i uskladiti s trendovima na tržištu. U Hrvatskoj je trenutno u procesu proširenje Sustava povratne naknade s uključenjem dodatnih materijala čime će se povećati količina prikupljenih i recikliranih materijala. Novi Pravilnik o ambalaži i otpadnoj ambalaži prošao je nužna savjetovanja s javnošću u Hrvatskoj. Sada je u fazi savjetovanja na razini Europske unije poznatim kao Technical Regulation Information System (TRIS). Također, izuzetno je važan element sustava povratne naknade, koji stimulira potrošača da kupljenu ambalažu vrate u trgovinu.
Izvor:
Ja TRGOVAC (Objavljeno: 3. listopada 2023.)